Mulţi
cred că se laudă zicând: "Iată inima mea! Vi-o dau... n-am nevoie de
dânsa... Mie nu mi-e frică de chinurile geloziei, mie nu-mi pasă de
tremurăturile înfrigurate ale iubirii! De un singur lucru mă feresc: să nu fiu
banal! Aş vrea să sufăr, aş vrea să scrâşnesc din dinţi, să-mi smulg părul şi
să adorm cu genele muiate în lacrimi! Astfel, cel puţin, aş şti că trăiesc, aş
înţelege, poate, ce înseamnă a iubi... Dar zilele trec, veşnic aceleaşi,
searbede şi plictisitoare, şi viaţa mea se scurge întocmai ca viaţa unei gâze
netrebnice... Eu nu pot avea o iubire; eu nu pot avea decât iubiri. Iubirile
aceastea însă răsar repede, pâlpâiesc o clipă şi apoi pier, dispar pentru
totdeauna, parc-ar fi fost nişte visuri pe care le uiţi îndată ce te-ai
deşteptat din somn..."
O, şi eu
credeam că nu pot iubi, şi eu îmi închipuiam că vina nu este în mine, ci în
ele, în femeile care nu merită să fie iubite!...
Astăzi
însă ştiu şi înţeleg că iubirea este făcută pentru cei umili, că cei mândri nu
vor putea iubi niciodată... Cei mândri îşi închipuiesc că nu au trebuinţă de
inimă; ei nu vreau decât să cucerească, mereu să biruiască; ei cred, în
sfârşit, că şi în iubire succesul e tot. Dorinţele lor poate se vor împlini,
poftele lor poate vor fi mulţumite, da... dar, vai, iubirea n-au s-o cunoască
niciodată.
Căci
iubirea cere supunere, o supunere oarbă ca şi credinţa. În iubire n-ai să fii
convins niciodată, n-ai să aştepţi probe niciodată. Tot ce nu e supunere şi
devotament nu e iubire.
Trebuie
să trăieşti mult, trebuie să suferi mult, trebuie să pricepi mult pentru ca
inima ta să fie în stare a primi iubirea. Cei ambiţioşi, cei mândri, cei
obraznici şi nerecunoscători nu pot şti ce este iubirea, şi, aşa, cei mai mulţi
dintre noi de-abia la vârsta de cincizeci de ani începem să înţelefem iubirea,
atunci, deci, când e prea târziu...
Pe mine
viaţa m-a frământat, m-a umilit; mie viaţa mi-a mulcomit glasul. Astfel am
ajuns să nu mai spun că ele nu merită să fie iubite, ci să strig pretutindeni:
ştiu să iubesc, fiindcă am învăţat a plânge, a suspina şi a mă resemna!
Astăzi aş
vrea şi eu să nu iubesc, aş vrea să fiu iar mândru, ambiţios, cuceritor...
Dintr-asta se vede că sunt îndrăgostit!
Dacă aşa
şti cânta din syrinx, te-aş duce într-o poiană scăldată în lumină de lună,
într-o poiană unde încă nu s-a încuibat mândria omenească, şi ţi-aş şopti la
ureche cântecul celor iubiţi. Atunci poate ai pricepe şi tu că iubirea nu
cunoaşte ceea ce lumea numeşte "a fi iubit".
Te iubesc
pentru că mă iubeşti; acesta e un schimb, dar nu e iubire. Te iubesc pentru că
te iubesc, şi nimic mai mult; te iubesc numai pentru că te iubesc; aci începe
iubirea. Îţi mulţumesc din suflet că te iubesc: acesta e cântecul iubirii.
Omul
îndrăgostit nu zice: te iubesc pentru că eşti oacheşă; nici: te iubesc pentru
că eşti bună. Omul îndrăgostit zice: te iubesc cu toate că eşti oacheşă, cu
toate că eşti bună, şi te-aş iubi chiar dacă ai fi blondă sau dacă ai fi rea.
Poezia,
zic unii, a falsificat iubirea. Poezia a făcut cântece, statui, versuri din
sentimentul simplu şi firesc ce a fost odinioară iubirea, a făcut nebuni din
oamenii care, şi altmintrelea, erau cam porniţi spre nebunie, a făcut gurmanzi
din oamenii care până atunci erau înfometaţi.
Eu însă
zic că nu există poet, muzician, pictor sau sculptor mai mare ca un
îngrăgostit. Pentru ca artistul să înţeleagă poezia cea mare a suferinţei
trebuie mai întâi să fi fost îndrăgostit. Nu poeţii au făcut iubirea, ci
iubirea a făcut pe poeţi! Iar eu, care citesc bucuros în stele şi-mi fac o
plăcere dintru a aşterne pe hârtie slovă, pot să jur că în slovele noastre
umile sunt scrise toate tainele de amor ale cerului înstelat.
Cel ce
pricepe viaţa stelelor pricepe şi iubirea omenească!
Iubirea
nu cunoaşte cuvintele credincios şi necredincios.
Iubeşti
pe altul, va să zică eu nu te mai iubesc: acesta nu e cântecul iubirii. Omul
îndrăgostit nu zice niciodată: m-ai înşelat.
Iubirea
nu-ţi cere socoteală de sărutările ce ai dat sau nu altora. Iubirea nu-ţi
scormoneşte trecutul şi nu-ţi cercetează prezentul. Viitorul este nădejdea ei;
viitorul este egoismul ei. Nădejdea cea deznădăjduită, mângâierea cea
nemângâiată sunt balsamul ei, care e tot atât de dulce ca şi suferinţa, ca şi
iubirea.
Iubeşti,
suferi, trăieşti: iată troiţa iubirii.
Sărutările
îţi alină setea, dar lacrimile îţi trezesc în suflet doar doruri mari,
istovitoare, pe care nu ţi le pot alina nici sărutările. Din ochi picură
lacrimile, izvorul cel veşnic al iubirii; din iubire picură cântecul, poezia,
frumosul, izvorul veşnic al lacrimilor.
O bobiţă
de lacrimi, ce tremură sfioasă pe geana iubitei, e o comoară mai mare şi mai
preţioasă decât sărutările şi îmbrăţişările tuturor femeilor din lume...
O, vanitas, vanitatum vanitas! zice profetul.
Toate
suferinţele sunt deşarte! îţi şopteşte un glas dinlăuntru.
Sărutările,
lacrimi, iubire; toate sunt deşertăciuni mari, nimicuri pline de durere...
Şi
totuşi, pentru aceste nimicuri deşarte, pentru aceste deşertăciuni nepătrunse
aş fi în stare acum să-mi dau tot ce am mai scump pe lume, aş fi în stare să-mi
dau chiar viaţa...
Nu ştiu
dacă e bine ceea ce fac sau e rău, dar simt că, dintre toate deşertăciunile
lumeşti, am ales pe cea mai frumoasă, care e cea mai frumoasă, fiindcă e cea
mai deşartă dintre toate.
~Liviu Rebreanu, Amalgam, Cluj-Napoca, 1976~
0 comments:
Trimiteți un comentariu